BMW E21

E21 a předchůdci 1500 - 2002

BMW E21

Příspěvekod BMWPower » středa 07.01.2009 19:01:58

Obrázek
BMW řady 3 se prakticky zrodilo v červenci 1975, kdy bylo tisku odhaleno několik prvních kusů. Skutečná historie ale sahá poněkud dál. Předchozí modely z éry „New Class“, vytvořené Giovannim Michelottim řady 1500, 1600, 1800 a 2000 z poloviny 60. let, zajistily BMW nejen dostatek peněz a reputace, ale také určily směr jímž se bude automobilka dále vyvíjet. Jednalo se o auta poskytující sportovní svezení a komunikativní řízení a to vše s komfortem sedanů vyšších tříd.
Přímým předchůdcem trojkové řady bylo BMW série 02, interně označované jako E10, odvozené z řady E8. Oproti němu však mělo o 4cm nižší karosérii, větší sklon čelního skla, kruhové přední světlomety a vyrábělo se pouze ve dvoudveřovém provedení, buď jako klasický sedan nebo v provedení Touring se zádí ve stylu hatchback. Jako pohonné jednotky sloužily výhradně 4válce M10 a to od typu 1502 (55kW) až po špičkovou verzi 2002 Turbo (126kW). Do roku 1975, kdy byl představen nástupce této řady se prodalo téměř 340 000 vozů.
Před uvedením nové řady se vedly debaty ohledně nového číselného označení, rozhodovalo se mezi číslem 4 a 3. Nakonec tedy zvítězilo číslo 3 a nový model, interně označovaný jako E21, mohl být uveden. Bohužel reakce veřejnosti nedopadly zcela podle představ vedení automobilky. I přes moderní vzhled bylo dost částí převzato z původní řady E10, což vedlo k otázkám o technickém vývoji.

Obrázek

Část kritiky dopadla i na vysokou záď, a proto byl pro její odlehčení přidán mezi světla pás černého plastu. Avšak i přes to bylo nové BMW řady 3 přivítáno s náležitou poctou a brzy se jeho fotografie začali objevovat na titulních stranách motoristických magazínů. Karoserie nového modelu byla pouze dvoudveřová, samonosná, s délkou 4,355m, výškou 1,610m a šířkou 1,380m.
Obrázek


Obrázek
Z počátku bylo BMW E21 k mání pouze s osvědčenými 4válcovými motory M10. Základ tvořila verze 1,6 (66kW), dále pak 1,8 (72kW), 2,0 (80kW) označované jako 316,318 a 320. Novinkou pak byla verze 320i (92kW), která se již mohla chlubit mechanicko-hydraulickým vstřikováním K-Jetronic. S hmotností 1010kg u verze 316 byla E21 na svou dobu velmi rychlá a již rok po uvedení se BMW dalo slyšet, že úspěch nové řady předčil všechna očekávání.

Obrázek
Na Frankfurtském autosalonu byly v roce 1977 představeny nové malé šestiválce M20.
Slabší 2,0 (90kW) bez vstřikovaní, označený jako 320/6 a silnější 2,3 (105kW) opět se vstřikováním K-Jetronic (označení 323i).

Obrázek
Právě BMW 323i se stalo rázem prakticky nejrychlejším ve své třídě. S maximální rychlostí 200km/h ho dokázal překonat pouze Saab 99 Turbo, který však nemohl konkurovat kultivovaností běhu motoru a ani spotřebou. Po menší modernizaci v roce 1980 se na trhu objevila inovovaná verze 318i se vstřikováním a výkonem zvýšeným na 77kW, oproti původním 72kW u karburátorové verze. Stále však chyběl základní levný model. Tuto mezeru pak v roce 1981 zaplnila verze 315 (55kW), prodávající se na některých trzích.

Obrázek

Na sklonku roku 1981 bylo prodáno přes 1 milion BMW řady 3, což z něj vytvořilo nejlépe prodávané BMW všech dob. Jak se ukázalo, většina zákazníků volila E21 kvůli její výkonnosti spojené s vynikající ovladatelností a sportovním vzhledem. Na tyto atributy byl pak brán ohled při konstrukci následovníka.
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 913
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: BMW E21

Příspěvekod BMWPower » sobota 21.02.2009 13:20:18

Nějaké to dobové reklamní video:

http://www.youtube.com/watch?v=Je7DOOY_ ... re=related
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 913
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves


Zpět na TECHNIKA A SERVIS / ŘADA 3

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé