Stránka 1 z 1

BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: čtvrtek 08.01.2009 17:06:44
od BMWPower
V roce 1961 představilo BMW prototyp vozu BMW 1500. Už tehdy se o automobilu vyjadřovali jako „Nová třída“. Vůz byl po mnoha směrech pokrokový. Samonosná karoserie dlouhá 4,5 metru nabízela spoustu místa pro cestující i náklad. Svět se najednou začal točit kolem „patnáctistovky“. Rok nato se začala 15-ti stovka seriově vyrábět.
Obrázek
Číselné označení vozu je odvozeno od objemu motoru. Řadový čtyřválec (1,5 l) nabízel na tehdejší dobu zajímavý výkon ve třídě rodinných vozů – 56 kW. Konstrukční maximální rychlost auta byla 150 km/h.
Motor použil tehdy novou techniku termostatu. Ten poprvé směšoval horkou vodu od motoru a chladnou z chladiče, aby se agregát dříve dostal na provozní teplotu.
I díky tomu bylo možné postupně zvětšovat objemy motoru.V 60. letech automobilka nabízela modely 1600, 1800 a 2000.
Dvoudvéřové verze dostaly označení s dvojkou na konci, tedy 1502, 1602, 1802 a 2002.
Obrázek
Typickým znakem elegantní samonosné karoserie dlouhé 4,50 m se stala spára či prolis procházející kolem celého vozu ve výši klik dveří. Vpředu dominovala široká chromovaná maska chladiče se zabudovanými kruhovými světlomety. Ve středu nesměly chybět typické „ledviny“ a na kapotě modrobílý znak BMW.
Obrázek
O dva roky později se v nabídce objevil model BMW 1800 se zvětšeným objemem motoru (1773 cm3) a výkonem zvýšeným o 10 koní. Sportovní verze nesly označení 1800 TI, 2000 TI a 1800 TI/SA. Posledně jmenovaný sportovec měl díky dvěma dvojitým horizontálním karburátorům výkon 95 kW (130 k) a dokázal uhánět rychlostí 190 km/h. Vyrobilo se jich jen 200 kusů.
Obrázek
V roce 1964 byla patnáctistovka nahrazena modelem 1600 (motor 1573 cm3, výkon 61 kW). V lednu 1966 se začaly vyrábět typy 2000 a 2000 TI, které dávaly z objemu motoru 1990 cm3 výkon 100 resp. 120 koní podle toho, zda byly osazeny jedním nebo dvěma karburátory Solex. Celkem bylo v letech 1961 – 1972 ve všech verzích vyrobeno přes 320 tisíc sedanů řady 1500 – 2000.
Obrázek
Série 02
Velkou oblibu si získala dvoudveřová provedení vyráběných sedanů, patřících do tak zvané série 02. Prvním byl v roce 1966 typ 1600-2 s kratší (4,23 m) a užší (1,59 m) karoserií. Vůz měl proti sedanu kompaktnější a sportovnější vzhled a i dnes působí nadčasovou elegancí. V roce 1971 se označení změnilo na 1602 v souladu s ostatními dvoudveřovými modely 1802, 2002. V letech 1975-77 se vyráběly také modely 1502 s motory 1573 cm3 a výkonem 55 kW (75 k). Mnozí považují BMW série 02 za kultovní auto charakterizující šedesátá a sedmdesátá léta minulého století.

Nejpopulárnějším reprezentantem série 02 byl pravděpodobně typ 2002 z roku 1968. V základní verzi měl stokoňový dvoulitr ze sedanu, verze 2002 ti s dvojitými karburátory Solex měla 120 koní a 2002 tii s mechanickým vstřikováním Kugelfischer měla dokonce 130 koní, které stačily na rychlost přes 190 km/h. Vnější tvary se proti sedanům změnily jen málo. Přední maska dostala nové vodorovné členění a světlomety se posunuly víc do krajů. Vodorovná lišta obepínala celý vůz, proto se kliky dveří posunuly o kousek výš. Vzadu zůstala typická kruhová koncová světla, verze určené k exportu do USA měly navíc nepříliš vzhledná boční směrová světla.

Turbo
Obrázek
Samostatný odstavec si zaslouží model 2002 Turbo, představený na frankfurtském autosalonu 1973. Jeho dvoulitrový motor měl výkon 125 kW (170 k), především zásluhou turbodmychadla KKK (Kuhnle, Kopp & Kausch) namontovaného po pravé straně motoru. Otvory v mohutném předním spoileru sloužily k jeho chlazení. Velkým středovým otvorem přicházel vzduch k chladiči oleje a od malého kruhového otvoru se přiváděl vzduch potrubím přímo do dmychadla. Tato technika umožňovala „turbu“ zrychlovat z 0 na 100 km/h za 7 sekund a ručičku rychloměru zahnat až za značku 210 km/h.
Obrázek
Model 2002 Turbo se dodával pouze ve dvou barvách, bílé Chamonix a stříbrné Polaris. Na bocích a na předním spoileru měl často trojbarevné pruhy, později známé u sportovních verzí M. První modely měly navíc na spoileru obrácený nápis „2002 turbo,“ upozorňující řidiče před sebou na blížící se „nebezpečí“. Dalším typickým znakem byly rozšířené podběhy blatníků, vzadu obdélníkové zadní svítilny a velký nápis Turbo na zadním spoileru.
Obrázek
V interiéru převládala černá barva, jen přístroje před řidičem byly umístěny na červeném panelu. Ve středu přístrojové desky mělo „turbo“ hodiny a ukazatel funkce turbodmychadla se třemi oblastmi: bílou (turbo nepracuje), zelenou (správná činnost) a červenou (příliš vysoký tlak). Standardem byl černý sportovní volant a černá vinylová sedadla, na přání se dodávaly látkové potahy.
Obrázek

Kabriolet, targa a touring
Stuttgartská firma Baur vyvinula a stavěla otevřené verze na bázi modelů série 02. Od roku 1968 se vyráběl čtyřmístný kabriolet BMW 1600-2 Cabriolet. Vůz se dobře prodával a do roku 1971 se jich vyrobilo 1 692 kusů. Jeho následník BMW 2002 Cabriolet se vyráběl jen krátce (200 kusů), neboť začátkem sedmdesátých let se začalo více mluvit o bezpečnosti automobilů a kabriolety vycházející ze sériových zavřených vozů na tom nebyly v tomto ohledu zrovna nejlépe. Částečným řešením se stala verze s pevným rámem nad zadními sedadly, obecně označovaná jako „targa“.

Při faceliftu v září 1973 dostala „targa“ obdélníková zadní světla. Do roku 1975 se modelů „targa“ vyrobilo 2 717 kusů.

Velmi zajímavou karosářskou variantou byly modely Touring vyráběné v letech 1971-74. Byly to jedny z prvních hatchbacků s otevírací zadní stěnou a sklápěnými zadními sedadly. Vozy se dodávaly s karburátorovými motory 1.6, 1.8 a 2 litry a také s dvoulitrovými motory se vstřikováním paliva (2000tii). U modelu 2000 Touring se nabízela i automatická převodovka. Od srpna 1973 se číselné označení změnilo tak, že končilo dvojkou (např. 1802 Touring). Celkem se jich vyrobilo přes 30 tisíc.

A nakonec bonbónek
Německá karosárna Karmann stavěla od roku 1965 na podvozkových dílech a technice čtyřdveřového typu BMW 2000 pohledná kupé s nezaměnitelnými dvojitými světlomety pod průhlednými kryty a elegantními liniemi bez sloupků B. Vyráběly se až do roku 1968 ve verzích 2000 C (443 kusů), 2000 CA (3249 kusů) a 2000 CS (9999 kusů).

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: čtvrtek 08.01.2009 21:02:24
od BAGO
Moc pěkný a poučný jenom nějaká fotečka bauru by se hodila.Děkuji :D :) :shock:

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: pátek 09.01.2009 10:04:33
od BMWPower
BAGO píše:Moc pěkný a poučný jenom nějaká fotečka bauru by se hodila.Děkuji :D :) :shock:


Něco vyinternetím a dodám... :wink:

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: pátek 09.01.2009 14:10:43
od DC
parádní, jen drobná chybička - 2002ti neměla vstřikování ale dva dvojitý Solexy PHH40, mechanický vstřikování Kugelfischer měla až 2002tii a turbo

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: pátek 09.01.2009 17:27:46
od BMWPower
DC píše:parádní, jen drobná chybička - 2002ti neměla vstřikování ale dva dvojitý Solexy PHH40, mechanický vstřikování Kugelfischer měla až 2002tii a turbo


Opraveno...Díky moc. :wink:

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: pátek 09.01.2009 19:53:35
od turboboost
nějaké dobroty.
2002 je jeden.jpg
2002ti jsou dva.jpg
2002TII kugel fisher.jpg
a alpina..jpg

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: pátek 09.01.2009 21:58:02
od Tom2002turbo
Baury:
BMW%202002%20Baur%20Targa,%201972-1974.jpg
bmw_2002_cabrio_p0008945-c.jpg
car01.jpg

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: pátek 09.01.2009 22:05:23
od Tom2002turbo
Jeste nejake Cabrios..
1bmw2002-4.jpg
1bmw2002-4.jpg (16.02 KiB) Zobrazeno 25779 krát
1cabrio1.jpg
1cabriof.jpg
1cabriof.jpg (20.18 KiB) Zobrazeno 25777 krát
1red%20cabriolet%20L.jpg
1yytarga74.jpg
1yytarv1.jpg
1yytarv1.jpg (6.66 KiB) Zobrazeno 25776 krát

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: pátek 09.01.2009 22:50:04
od BAGO
Já taky něco přidám je to dneska focený mobilem.Tenhle je můj a po chvilkách na něm pracuju, ale ta zima v dílně mně nenechá. :roll:

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: sobota 10.01.2009 11:28:02
od BMWPower
Hezký kluci, hezký... :wink:

Re: BMW 1500 - 2002

PříspěvekNapsal: úterý 12.11.2013 00:31:50
od bergos