BMW E12

E12 a E28

BMW E12

Příspěvekod BMWPower » středa 07.01.2009 18:12:20

Obrázek

Rok 1968 se v Mnichově nesl ve znamení prvních přípravných prácí a vývoje nového zástupce řady čtyř-dveřových vozů produkovaných automobilkou. Projekt byl uvnitř automobilky interně označován jako E12. Písmeno „E“ označovalo vývoj a číslice 12 reprezentovalo číslo projektu. Zástupci novinářů tehdejší doby se shodovali na pojmenování BMW 2004. Jaké ovšem bylo jejich překvapení, když BMW představilo model 520, prvního zástupce řady 5.

Obrázek

K prvnímu oficiálnímu představení řady 5 veřejnosti došlo dne 13. září 1972. Podle plánů automobilky měla od té doby řada 5 představovat střed všech produktových řad BMW, proto bylo zvoleno jako označení číslo 5. Číslo 20 pak představovalo objem motoru – při představení veřejnosti se pod kapotou ukrýval 2-litrový karburátorový motor.

Obrázek

Zanedlouho poté, již v roce 1976, začaly některé automobilové magazíny přinášet první informace o přípravách nové řady 5, ovšem ve verzi kupé. Ve skutečnosti se však nejednalo o kupé řady 5, ale o řadu 6 s interním označením E24. Nicméně v tom samém roce došlo u řady 5 k mírnému faceliftu (ledvinky, velká koncová světla atd.).

Obrázek

Za celé dlouhé výrobní období řady E12 bylo představeno několik motorů a také variant vybavení. Motorová škála začínala u nejslabšího karburátorového 1,8 litrového motoru a končila až u tehdejší pýchy s objemem 3,5 litru.
Jak již bylo zmíněno výše, k představení modelu 520 došlo v roce 1972 a jednalo se o základní motorizaci při představení. Model 525 přišel na trh o rok později a jednalo se o první šestiválcový model pro E12 vůbec s výkonem 145 koní. V roce 1974, díky celosvětové ropné krizi, představilo BMW hospodárnou 90-ti koňovou verzi 518 vybavenou čtyřválcem. Ta se od té doby stala základní a nejslabší motorizací.Šestiválcová 530i byla představena v roce 1974 a chlubila se výkonem 176 koňských sil. Primárním úkolem této motorizace bylo oslovit Američany, jenže…První modely trpěly nemalými problémy, motory byly velmi nespolehlivé, nemluvě o korozi karoserie.

Obrázek

Mezi lety 1975 a 1977 BMW vyrábělo sedan 528 s dvojitým karburátorem, který byl určen pro evropský trh a měl výkon 164 koní. Následně v srpnu roku 1977 došlo k představení 528i s výkonem 176 koní a ještě později se tato motorizace vyvážela také do USA (s menšími úpravami kvůli předpisům).
Pro mnohé lidi došlo v roce 1979 k menšímu zázraku, kdy byl veřejnosti představen vrcholný model M535i, který byla osazena šestiválcovým motorem s 218 koňmi a maximální rychlostí přes 200 km/h.
Všechny dostupné motory pro E12 byly čistě benzínové, k představení naftového agregátu nikdy nedošlo a to hned z několika důvodů. Na vině bylo období – 70-tá léta a ropná krize, která sama o sobě zapříčinila příchod první pětkové řady. Dalším pádným argumentem taktéž byla image značky, kdy veřejnost by naftový agregát u automobilky s touto image v tehdejší době nepřijala. V roce 1981 BMW představilo nástupce řady 5, novou generaci s interním označením E28. Čas těchto nádherných sedanů ovšem stále ještě neskončil.

Obrázek

BMW řady E12 se totiž dočkalo menšího znovuzrození, tentokráte v Jižní Africe. Z důvodu tehdejší potřeby připravit výrobní kapacity pro výrobu nového vozu (E30), byla stará řada 5 mírně modifikována a vyráběla se nadále od roku 1982 do roku 1985 v Africkém závodě Rosslyn (vozy byly určeny čistě pro africký trh). Pro tyto auta, označované E12/8, poskytlo BMW interiér z nové generace E28. Poslední vůz E12 sjel z výrobní linky dne 5. září 1985. Za dobu výroby se mezi roky 1972 a 1985 vyrobilo přesně 722 435 BMW E12.

Obrázek
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: BMW E12

Příspěvekod turboboost » středa 07.01.2009 23:51:14

ta zelená mě ničí.miluju tyhle krásky co mají duši.
a taky tohle.zavřu oči a stále ji vidím.Eleanor.
Bmw 6.JPG
JESUS BUILT MY BMW
Uživatelský avatar
turboboost
žralok
 
Příspěvky: 181
Registrován: neděle 28.12.2008 23:27:09
Bydliště: ostrava


Zpět na TECHNIKA A SERVIS / ŘADA 5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé

cron