Stránka 1 z 1

BMW E12

PříspěvekNapsal: středa 07.01.2009 18:12:20
od BMWPower
Obrázek

Rok 1968 se v Mnichově nesl ve znamení prvních přípravných prácí a vývoje nového zástupce řady čtyř-dveřových vozů produkovaných automobilkou. Projekt byl uvnitř automobilky interně označován jako E12. Písmeno „E“ označovalo vývoj a číslice 12 reprezentovalo číslo projektu. Zástupci novinářů tehdejší doby se shodovali na pojmenování BMW 2004. Jaké ovšem bylo jejich překvapení, když BMW představilo model 520, prvního zástupce řady 5.

Obrázek

K prvnímu oficiálnímu představení řady 5 veřejnosti došlo dne 13. září 1972. Podle plánů automobilky měla od té doby řada 5 představovat střed všech produktových řad BMW, proto bylo zvoleno jako označení číslo 5. Číslo 20 pak představovalo objem motoru – při představení veřejnosti se pod kapotou ukrýval 2-litrový karburátorový motor.

Obrázek

Zanedlouho poté, již v roce 1976, začaly některé automobilové magazíny přinášet první informace o přípravách nové řady 5, ovšem ve verzi kupé. Ve skutečnosti se však nejednalo o kupé řady 5, ale o řadu 6 s interním označením E24. Nicméně v tom samém roce došlo u řady 5 k mírnému faceliftu (ledvinky, velká koncová světla atd.).

Obrázek

Za celé dlouhé výrobní období řady E12 bylo představeno několik motorů a také variant vybavení. Motorová škála začínala u nejslabšího karburátorového 1,8 litrového motoru a končila až u tehdejší pýchy s objemem 3,5 litru.
Jak již bylo zmíněno výše, k představení modelu 520 došlo v roce 1972 a jednalo se o základní motorizaci při představení. Model 525 přišel na trh o rok později a jednalo se o první šestiválcový model pro E12 vůbec s výkonem 145 koní. V roce 1974, díky celosvětové ropné krizi, představilo BMW hospodárnou 90-ti koňovou verzi 518 vybavenou čtyřválcem. Ta se od té doby stala základní a nejslabší motorizací.Šestiválcová 530i byla představena v roce 1974 a chlubila se výkonem 176 koňských sil. Primárním úkolem této motorizace bylo oslovit Američany, jenže…První modely trpěly nemalými problémy, motory byly velmi nespolehlivé, nemluvě o korozi karoserie.

Obrázek

Mezi lety 1975 a 1977 BMW vyrábělo sedan 528 s dvojitým karburátorem, který byl určen pro evropský trh a měl výkon 164 koní. Následně v srpnu roku 1977 došlo k představení 528i s výkonem 176 koní a ještě později se tato motorizace vyvážela také do USA (s menšími úpravami kvůli předpisům).
Pro mnohé lidi došlo v roce 1979 k menšímu zázraku, kdy byl veřejnosti představen vrcholný model M535i, který byla osazena šestiválcovým motorem s 218 koňmi a maximální rychlostí přes 200 km/h.
Všechny dostupné motory pro E12 byly čistě benzínové, k představení naftového agregátu nikdy nedošlo a to hned z několika důvodů. Na vině bylo období – 70-tá léta a ropná krize, která sama o sobě zapříčinila příchod první pětkové řady. Dalším pádným argumentem taktéž byla image značky, kdy veřejnost by naftový agregát u automobilky s touto image v tehdejší době nepřijala. V roce 1981 BMW představilo nástupce řady 5, novou generaci s interním označením E28. Čas těchto nádherných sedanů ovšem stále ještě neskončil.

Obrázek

BMW řady E12 se totiž dočkalo menšího znovuzrození, tentokráte v Jižní Africe. Z důvodu tehdejší potřeby připravit výrobní kapacity pro výrobu nového vozu (E30), byla stará řada 5 mírně modifikována a vyráběla se nadále od roku 1982 do roku 1985 v Africkém závodě Rosslyn (vozy byly určeny čistě pro africký trh). Pro tyto auta, označované E12/8, poskytlo BMW interiér z nové generace E28. Poslední vůz E12 sjel z výrobní linky dne 5. září 1985. Za dobu výroby se mezi roky 1972 a 1985 vyrobilo přesně 722 435 BMW E12.

Obrázek

Re: BMW E12

PříspěvekNapsal: středa 07.01.2009 23:51:14
od turboboost
ta zelená mě ničí.miluju tyhle krásky co mají duši.
a taky tohle.zavřu oči a stále ji vidím.Eleanor.
Bmw 6.JPG