BMW E12 M535i

E12 a E28

BMW E12 M535i

Příspěvekod BMWPower » čtvrtek 08.01.2009 17:48:16

Vůz s označením M535i byl vrcholem řady E12. Nejedná se ovšem o první model M u pětkové řady, tím byl až jeho následovník E28. M535i je ´´pouze´´ předchůdcem prvního modelu ´´M´´ u řady 5. A že je to velmi vzácný předchůdce, kterého na cestách potkáte ojediněle! Přece jen, když vyrobíte 1650 vozů nemůžete očekávat, že jich po nějakých dvaceti letech bude po cestách jezdit mnoho.
Obrázek
Je tomu doopravdy tak. Vrcholného modelu řady E12 automobilka dovolila vyrobit pouze 1650 kusů, které se musely rozdělit mezi Evropu a Ameriku. Pro nás ze starého kontinentu je situace o to horší, že větší část produkce šla právě do zámoří. Dalších 1416 vozů se ještě vyrobilo v Africe, avšak to je mírně odlišná situace. Tento skutečný skvost osazený tříapůllitrovým šestiválcem s výkonem 218 koní a rychlostí přes 200 km/h tak vlastní pouze několik šťastných sběratelů a fanoušků značky, kteří si své miláčky s velkou pečlivostí opatrovávají.

V dnešní době je již problém dozvědět se, jakým způsobem tyto vozy jezdily, kolik radosti svým majitelům přinášely. Je však možné se dozvědět, jakou techniku v sobě ukrývaly, s jakými vadami se musí případný majitel vypořádat, jaké úpravy je možné na voze provádět atd. Pojďme se tedy na ně společně podívat.
Obrázek
Technická data
Zajisté, že na dnešní dobu nejsou hodnoty těchto vozů extrémně oslnivé. Ovšem s ohledem na to, co např. jezdilo u nás a na stáří těchto strojů, musely ve své době působit neuvěřitelně. Když si uvědomíme, že vůz z roku 1979 disponoval šestiválcovým motorem s objemem 3453 cm3 a měl výkon 218 koní při 5200 ot./min, musel by v našem tehdy ještě Československu působit jako zjevení z jiného světa.
Obrázek
Motor disponoval dvěma ventily na válec s řídící jednotkou Bosch L-Jetronic. Vrtání je 93,4 mm, zdvih pak 84 mm. S kompresním poměrem 9,3:1 dosáhl motor na výkon 218 koní při 5200 ot./min. Vrchol točivého momentu se ukrývá při 4000 ot./min s hodnotou 308 Nm. Z 0 na 100 km/h se ve své době vozy rozpohybovaly za 7,2 s a zastavily se při rychlosti 219 km/h.
Obrázek
Krocení plemenného stáda plnokrevných koní dostaly na starosti brzdy s rozměrem kotoučů na přední nápravě 280×25 mm, na zadní nápravě byly v továrně namontovány kotouče s rozměrem 272×10 mm. Kontakt s vozovkou zprostředkovávaly 14-ti palcová hliníková kola s pneumatikami o rozměru 195/70.

Pohonné ústrojí
Motorová jednotka je řadový šestiválec L-jet s obsahem 3,5. Ve skutečnosti se jedná o stejný motor, jakým jsou osazeny první vozy E24 635CSi z počátku výroby a dokonce je stejný, jaký mají první 735i. Tyto motory jsou velmi dobré a kvalitní, ale samozřejmě ne dokonalé.
Obrázek

Jelikož některým majitelům byl výkon vozu nedostačující, rozhodli se pro některé úpravy na pro ně slabém motoru. Na dnešní oblíbený tuning v podobě nového čipu si nechte zajít chuť, tady se prováděl zásadně tuning ´´ze staré školy´´ (otevřený výfuk, přiměřené zvýšení tlaku paliva, upravené řízení vstřikování paliva apod.). Svého času byla dokonce vydána za spoluúčasti BMW na tvorbě speciální publikace zabývající se tuningem tohoto modelu, což je při počtu vyrobených kusů docela zajímavé.

Druhou stranou mince je pak tuning od renomovaných firem, které se pokusily pár strojů upravit. U mnohých oblíbená Alpina ovšem do těchto úprav zasáhla jen minimálním počtem kusů, takže tyto vozy dnes patří mezi ty nejvzácnější klenoty z upravených E12 M535i.
Obrázek
Brzdy
Na svou dobu a s ohledem na výkon a váhu disponovaly vozy BMW M535i velmi dobrým brzdovým systémem. Dnes se samozřejmě na věc díváme jinak. Tyto brzdy neměly systém ABS a ve srovnání s dnešními vozy jsou již nedostačující. Jejich největší problém spočívá ve velmi obtížné možnosti vylepšení a zmodernizování. Vozy upravené Alpinou měly brzdový systém jiný, který byl oproti sériovým autům mnohem lepší. Ovšem zkuste si tyto brzdy dnes sehnat za cenu, která váš rozpočet nezruinuje. Předělání brzdy z vozů E24 635 CSi nebo E23 735i také není možné – každé jsou totiž jiné.


Jedinou možnou cestou k jejich modernizaci zůstává instalace zcela jiných. Nicméně u takto vzácných vozů je bezesporu nejlepší cestou udržet celkový stav sériových brzd v co nejlepším a pokud možno originálním stavu. Údržba je hlavním klíčem k jejich dlouhověkosti. Jinak brzdy netrpí žádnými závažnějšími problémy.

Elektrický obvod
U vozů podobného stáří snad každý očekává nemalé problémy s elektroinstalací, minimálně u konkurenčních značek. Většina nových majitelů bude tedy s největší pravděpodobností značně překvapena, že u řady E12 specifikace M535i se tyto problémy vyskytují minimálně.

Majitelé si již u nových vozů stěžovali na malou účinnost přeních světel v noci a tak si do nich sami instalovali silnější žárovky. Tento krok se jim ale vymstil, jelikož elektrický obvod nápor nevydržel a často a rád vyhořel. Naštěstí oprava není tolik složitá. Druhým slabým místem je ještě neúčinné zavírání dveří, které u některých kusů nefungovalo jak by mělo. Vždy je samozřejmě dobré si veškerou elektroniku na voze dobře projít a zkontrolovat.

Interiér
I přes podařený exteriér vozu, interiér je jednoznačně jeho slabým místem. Člověk by u vrcholného modelu řady očekával v interiéru již nějakou výbavu v základu, té se ale od výrobce nedostalo. O originalitě interiéru se určitě mluvit v tomto případě nedá. Většina kusů má sedadla normální látková. Jejich opotřebování je samozřejmě úměrné stáří a tak často potřebují renovaci. Zadní sedadla i s opěrkami hlavy bývají již méně opotřebovaná od sezení, ale na druhou stranu nesou na sobě pozůstatky od působení slunce, které do interiéru proniká přes okna.
Obrázek

Pokud člověk narazí na vůz s interiérem v kůži, bude se jednat o nesmírně vzácný kus. Vozů s původním koženým interiérem již na světě moc nejezdí. Skutečným klenotem interiéru se stávají ale jiné kusy. Ty nejvzácnější z vzácných interiérů u M535i se skládají u sedadel z látky ASS se třemi barevnými pruhy, jak jinak známými pruhy Motorsportu.
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: BMW E12 M535i

Příspěvekod Hanis325 » čtvrtek 03.02.2011 15:40:00

Je moc pěkna sedí k tomu i dodělané prahy a zadek z E28 paradní auto ,dnes už pro některe znás pouhým snem abb
Uživatelský avatar
Hanis325
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1759
Registrován: čtvrtek 30.10.2008 17:34:02
Bydliště: Dědina 12km pod Mnichovem :-)

Re: BMW E12 M535i

Příspěvekod jirina » neděle 13.10.2013 19:29:55

v roce 1993 jsem si e12 535i dovezl z nemecka, byla pekna, cerna a velmi rychla,ale jelikoz jsem stavel a penize byly treba, prodal jsem ji do brna, pred 6 lety jsem tak nejak zastesknul po akci kam dorazil se svou stribrnou muj znamy z prahy, tak jsem zakoupil hezkou 528i z francie s vadnym motorem a vestavel jsem do ni motor z 745i turbo - m106 3,4L,je uplne super, ale ma ted zavadu v motorove el. tak jsem ji odstavil, kabelaz uz mam, tak jak to pujde dam to dohromady a vyrazim
mnoho zraloku a bmw6klub.cz bmwtuning.cz
Uživatelský avatar
jirina
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1205
Registrován: neděle 15.11.2009 23:22:18
Bydliště: Klecany


Zpět na TECHNIKA A SERVIS / ŘADA 5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé

cron