BMW E23

E23

BMW E23

Příspěvekod BMWPower » středa 07.01.2009 19:21:48

Obrázek
BMW řady 7 je dlouholetou stálicí na trhu vozů nejvyšší třídy. V roce 1977 zprávu o představení přímého konkurenta všeobecně uznávané S-klasse přijala veřejnost s útrpným úsměvem...
Obrázek
Předchozí řada velkých sedanů BMW 2500 až 3.3Li sice poměrně solidně reprezentovala mnichovského výrobce, ovšem o plnohodnotné alternativě k Mercedesu nemohlo být ani řeči. Jenže tentokrát nezůstalo jen u sebevědomých výroků a plánů...
Obrázek
Vývoj nové řady začal již v roce 1972 pod interním označením E23, shodou okolností přesně v době, kdy vyjelo první BMW řady 5. To ostatně rozhodlo i o jejich velké vzhledové podobnosti. Oběma byla společná tzv. negativně skloněná přední maska s čtveřicí kruhových světlometů, a zadní část s klesající linií. Proti předchůdci se celková délka zvětšila o 60mm na 4860mm, šířka bez zrcátek byla 1800, výška se snížila o 20mm na 1430mm.Velké ambice vozu byly podpořeny především obrovským pokrokem v kvalitě montáže, která se měla odehrávat v lépe vybaveném a modernějším závodě v německém Dingonfingu.
Obrázek
V okamžik uvedení na trh se řada 7 prezentovala ve třech variantách: Karburační 728, 730 a vstřikový 733i. Jednalo se o již osvědčené řadové šestiválce se sedmkrát uloženým klikovým hřídelem, výrazně se lišící pouze objemy a přípravou směsi. První dva o objemu 2,8 resp. 3.0 dostaly proti předchůdci nové dvojité postupné karburátory Solex 4A1 se samočinným sytičem, největší motor o objemu 3.2 pak výhradně nejmodernější vstřikovací soustavu Bosch L-Jetronic s trvalým měřením množství nasávaného vzduchu. Vzhledem k použití jiné přípravy směsi byl upraven spalovací prostor do tříkulového tvaru. U tohoto motoru byl zajímavý zejména velmi výhodný průběh toč. momentu, který od rozmezí otáček 2000 až 6000 neklesal pod 85% maximální hodnoty.
Obrázek
Jakkoliv je řadový šestiválec dostatečnou zárukou kultivovaného běhu a minima vibrací, byl kromě třech silentbloků motor opatřen na každé straně ještě plynovým tlumičem.Rok 1979 rozehrává rošádu v paletě motorů: Oba karburační motory jsou nahrazeny vstřikovou verzí menšího z nich: Model 728i má nyní stejný výkon jako třílitrový karburační a navíc nižší spotřebu i emise. Dosavadní vrcholný model 3.2 mění vstřikovací soustavu za ještě dokonalejší Bosch Motronic a dostává přesnější označení 732i. Roli špičkové pohonné jednotky přebírá nový motor o objemu 3.5 pro model 735i. Ten sice dosahuje vysokého výkonu, avšak má-li BMW pomýšlet na mety nejvyšší, bude potřebovat ještě víc.V roce 1980 přichází model 745i, který ovšem tak trochu klame svým názvem. Namísto očekávaného ,,čtyřapůllitru" se jedná o vstřikový šestiválec modelu 732i přeplňovaný turbodmychadlem KKK K27 s chladičem stlačeného vzduchu.
Obrázek
Jedná se o motor mimořádných vlastností: Výkon dosahuje vysoké hodnoty 185 kW, ale jeho hlavní zbraní je obdivuhodná pružnost již z nízkých otáček. Výhodou oproti osmiválcové konkurenci je zejména mnohem nižší hmotnost motoru při obdobném výkonu. Jeho možnosti bohužel citelně svazuje standartní třístupňová automatika ZF, výrazné zlepšení nepřináší ani náhrazení čtyřstupňovou od téhož výrobce v roce 1983. Od tohoto data zároveň změnil tento motor svůj základ v motoru 3.2 za větší 3.5, ovšem bez dopadu na hodnoty výkonu a točivého momentu. Model 745i navzdory automatu akceleroval z 0 na 100 za 7,9s což byla tehdy výborná hodnota. BMW údajně tajně experimentovalo i s osazením vidlicovým osmi a dvanáctiválcem o objemu cca 4.5, ovšem po celou dobu své existence se nakonec musela řada E23 spokojit pouze se šestiválci. Zejména pro export vzniklo také několik desítek kusů modelu 725, ovšem podrobnější údaje nejsou známy. Lze snad jen předpokládat, že byl osazen karburačním řadovým šestiválcem z modelu BMW 525.Původní manuální čtyřstupňové převodovky Getrag byly v průběhu několika málo let průběžně nahrazeny stále běžnější pětistupňovou skříní. Vyznačovala se velkou přesností a krátkou drahou řazení. Zpátečka byla v duchu výrobce tradičně nalevo od prvního stupně a řadila se přes odpor silnější pružiny. Pro model 745i výhradně, a pro ostatní alternativně nabízel výrobce zmiňovanou automatiku nejprve se třemi, později čtyřmi stupni. Ta poslední nabízela poprvé možnost volby ekonomického a sportovního programu řazení.Uspořádání pohonu respektovalo tradiční požadavky na vůz vyšší třídy. Motor vpředu podélně, pohon zadních kol. Jízdní vlastnosti na suchém povrchu byly nadprůměrné, komfort odpružení vysoký. Celkové naladění dávalo řidiči pocit jistoty při vysokých rychlostech i v ostře projížděných zatáčkách. Pro zlepšení trakce za zhoršených podmínek nabízel výrobce na přání diferenciál se zvýšenou svorností. Podobně jako Mercedes S měl tento vůz maticové řízení s oběhem kuliček. Novinkou bylo první sériové použití hydraulického posilovače brzd namísto běžného podtlakového. Toto řešení nabízí zvýšenou funkčnost brzdové soustavy při vypnutém motoru.V čem však BMW svého konkurenta překonávalo především, to byla úroveň výbavy.
Obrázek
Pracoviště řidiče bylo navrženo tak, že jej doslova obklopovalo. Středová konzola natočená k řidiči připomínala kokpit letadla a obsahovala mj ventilační a topnou soustavu o rekordním výkonu 10,4 kW (cca 9000 kcal/hod) kde vzduch proudil ve třech úrovních rozdílnou rychlostí (čelní sklo nejrychleji, nohy středně, hlava a tělo nejpomaleji). Vůz byl vybaven palubním přístrojem Check Controll pro kontrolu různých důležitých náplní a funkcí, později i palubním počítačem. Poprvé byl také použit elektronický tachometr, jehož impulsní snímač byl v rozvodovce. Podle úrovně výbavy byl vůz vybaven standartně nebo na přání např. první klimatizační soustavou s automatickou regulací, tempomatem, elektricky seřiditelnými samostatnými zadními sedadly, skly Parsol Bronze atd atd. Výrobce udával že v nejvyšší výbavě uvnitř pracuje přes 30 elektromotorků...svých tvůrců. Stala je jedním z nejlepších a nejdokonalejších vozů své třídy i doby, a mohla svému rivalu Mercedesu S nejen konkurovat, ale v některých vlastnostech jej i předčila. Svým konstrukčním základem byla velmi podobná jen o málo staršímu (1976) velkému kupé řady 6, které některé technické finesy přineslo jako první. Vůz se na trhu etabloval velmi dobře a stal se vyhledávaným zejména náročnou klientelou. Výroba zkončila v září 1986, kdy jej nahradila druhá generace (E32), se kterou přišel i první německý poválečný dvanáctiválec.
Obrázek
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: BMW E23

Příspěvekod Lukša » středa 07.01.2009 23:01:47

velice chválím, paráda, udělal si to hezky a zároveň klepu si na rameno že mám 735 doma :twisted:
Uživatelský avatar
Lukša
žralokář
 
Příspěvky: 314
Registrován: pátek 09.11.2007 22:23:51
Bydliště: walachy

Re: BMW E23

Příspěvekod BMWPower » středa 07.01.2009 23:10:18

Jen mě tak napadlo, že když už jsme jednak fandové a jednak vlastníci těhlek skvostů tak by tady mohlo být i nějaké info nejen pro nás ale i pro obyčejné návštěvníky... :wink: Díky za uznání. Chystám se jednou, že nějaká 735i mi bude říkat pane... :twisted:
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: BMW E23

Příspěvekod turboboost » čtvrtek 08.01.2009 00:03:35

měl jsem tu čest s E23 735i,rv 86,a je to mazel,bohužel ji ukradli a našla se totálně zničená.škoda.foto in memoriam
bmw e23 735.JPG
JESUS BUILT MY BMW
Uživatelský avatar
turboboost
žralok
 
Příspěvky: 181
Registrován: neděle 28.12.2008 23:27:09
Bydliště: ostrava

Re: BMW E23

Příspěvekod PÍŤÁK » čtvrtek 08.01.2009 18:51:30

Ta cerna je luxusni...jen kdyztak odstran ten interier z ty 6ky. Jinak pro uplnost u verze 745 pro jihoafrickou republiku byl kvuli pravostranymu rizeni pouzitej motor M-POWER, co se daval do e24/e28. Zajimavy je, ze byla moznost volby manualni nebo automaticke prevodovky


Obrázek
Obrázek

Obrázek
Obrázek
e24 635csi & e28 m535i & e28 524td & e28 524tdA US
Uživatelský avatar
PÍŤÁK
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1803
Registrován: pondělí 25.08.2008 21:26:03
Bydliště: Praha

Re: BMW E23

Příspěvekod Míšánek » čtvrtek 08.01.2009 20:37:28

A já bych si dovolil dodat co se verze 745i týče, tak první verze motoru o obsahu 3,2L měla typové označení M102 a zapalovací systém byl L-Jetronic(nejsem si jistý, jestli je to v článku zmíněno), kdežto u verze s 3,5L motorem, označované jako M106 byl už Motronic
Alpina D7Turbo
Obrázek


Kdo nepřeplňuje, jako by nebyl :twisted:
Uživatelský avatar
Míšánek
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 508
Registrován: úterý 06.01.2009 20:47:11
Bydliště: Uherský Brod

Re: BMW E23

Příspěvekod BAGO » čtvrtek 08.01.2009 20:42:48

A já jí prodal a ještě dneska pláču a jsem smutnej. :cry: :cry: :( :(
Přílohy
Kopie - lkghd 025.jpg
BAGO
Uživatelský avatar
BAGO
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1033
Registrován: pátek 07.09.2007 21:13:53
Bydliště: Č.Budějovice

Re: BMW E23

Příspěvekod Míšánek » pátek 09.01.2009 03:18:04

Čoveče ta byla pěkná... Ještě si ji pamatuju z fotek v inzerátu. Udělals chybu podle mně, byla to bomba :wink:
Alpina D7Turbo
Obrázek


Kdo nepřeplňuje, jako by nebyl :twisted:
Uživatelský avatar
Míšánek
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 508
Registrován: úterý 06.01.2009 20:47:11
Bydliště: Uherský Brod

Re: BMW E23

Příspěvekod BMWPower » pátek 09.01.2009 17:23:05

Míšánek píše:Čoveče ta byla pěkná... Ještě si ji pamatuju z fotek v inzerátu. Udělals chybu podle mně, byla to bomba :wink:


Taky jsem slintal...Bohužel v tý době nebyly prašule... :cry:
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: BMW E23

Příspěvekod Kaman » čtvrtek 26.02.2009 20:51:58

Velmi hezky zpracovaný článek. Jsem majitelem této krásky :) , sice jenom v základu, ale přesto jsem velmi rád. Mám 728i r.v.86. Měl jsem dokonce možnost koupit 745, lae bohužel z toho sešlo :cry:
foto zde:http://kaman.rajce.idnes.cz/BMW_e23_1986/
Kaman
 
Příspěvky: 5
Registrován: neděle 02.11.2008 21:24:10
Bydliště: Karviná

Re: BMW E23

Příspěvekod DC » čtvrtek 26.02.2009 21:16:25

2Kaman: moc pěkný a zachovalý exemplář :wink:
Uživatelský avatar
DC
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1329
Registrován: úterý 03.07.2007 17:56:34
Bydliště: Řáholec

Re: BMW E23

Příspěvekod BMWPower » pátek 27.02.2009 22:38:58

Tak šup do klubových aut... :twisted: :wink:
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: BMW E23

Příspěvekod JurajPardely » čtvrtek 02.08.2012 10:18:07

executive 735i manual
Přílohy
P1010646.JPG
JurajPardely
žraločí ploutev
 
Příspěvky: 41
Registrován: čtvrtek 08.09.2011 11:33:02

Re: BMW E23

Příspěvekod jajirka » neděle 03.03.2013 20:33:17

Našel sem na internetu záznam z dynamometru z e23 745i. Bylo to měřeno při tlaku 0,5bar a 0,9 bar. Bohužel sem víc o voze nezjistil.
Tenký 0,5bar-tlustý 0,9bar.jpg
0,5bar tenký 0,9bar tlustý čárky
Uživatelský avatar
jajirka
malej žralok
 
Příspěvky: 51
Registrován: čtvrtek 01.12.2011 13:49:44

Re: BMW E23

Příspěvekod jirina » úterý 31.12.2013 11:54:50

jsem stastny vlastnik nekolika kusu a mohu jen potvrdit, ze je to jeden z nejlepsich zraloku,skvela jizda a provedeni vozu, dela cest Fa. bmw, najezdim s timto modelem prumerne 8 t. km rocne a velmi me to bavi
mnoho zraloku a bmw6klub.cz bmwtuning.cz
Uživatelský avatar
jirina
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1205
Registrován: neděle 15.11.2009 23:22:18
Bydliště: Klecany

Další

Zpět na TECHNIKA A SERVIS / ŘADA 7

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé

cron