Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

vše jak má být.. aby to byl veterán;)

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...

Příspěvekod BMWPower » pondělí 30.11.2009 08:15:09

Alternativní odrezování aneb konec pískovačkám a drahým odrezovačům...
Tak před týdnem jsem popíjel s dobrým kamarádem(dlouho jsme se neviděli), který se zabývá renovacemi starých motocyklů. vypadaly z něj docela zajímavé informace ohledně odrezovaní...
vyhrabal jsem tady tento článek na netu. Je to v něm jednoduše a dobře popsané. O víkendu budu experimentovat... :twisted:
Metoda, ač nazývána "RUST REMOVING", je spíše "RUST MOVING", protože odrezuje přesunutím rzi jinam. Spočívá v tom že do nádoby s nasyceným vodním roztokem uhličitanu sodného dáte odrezovaný předmět a železnou elektrodu. Celé to pak připojíte na stejnosměrný zdroj proudu.

Pokud by to někomu znělo ještě teď složitě, vězte že (hydrogen-)uhličitan sodný je jedlá soda alias soda bicarbona, či soda na praní a změkčování vody, kterou lze koupit cca 20kč/sáček. Jeden ze zdrojů udává množství polévkovou lžíci na galon, což je asi 3,8L v USA a 4,5L v UK. Prostě tam toho nasypte tak akorát... Jako zdroj možno použít nabíječku autobaterií, čímž se nám problém redukuje na sehnání vhodné nádoby.

Nevýhody a bezpečnost práce...
Na tomto písečku si hrajete na vlastní nebezpečí.

Jedná se o alkalický proces jehož produkty mohou dráždit pokožku a oči. Vždy používejte ochrané brýle a gumové rukavice.

Jakýkoliv zdroj (např. nabíječka) musí být dokonale ochráněn od možnosti zasažení vodou či elektrolitem použitým při procesu odrezování. Přestože vývody nabíječky pracují s nízkým napětím, je třeba dbát maximální opatrnosti.

Při procesu odrezování se jako vedlejší produkt rozkládá voda na kyslík a vodík, proto pracujte v dobře větraných prostorech a v blizkosti nekuřte, vyvarujte se manipulace s přívody která by mohla způsobit jiskření, atd...

Nepoužívejte jako druhou elektrodu nerez, při procesu by mohlo docházet k uvolňování hexavalentního chromu (indikací je zabarvení elektrolitu do žluta).

Potenciálně může tato metoda způsobit křehnutí materiálu důsledkem vodíkové difuze (nadifundování molekul vodíku do mikroskopických trhlin materiálu). V případě že je toto nebezpečí, doporučuje se sušit vyčištěný předmět 3-4h v troubě předehřáté na 150-220°C

JAK NA TO ???
Jednoduše! Na čištěný předmět zavěšený v elektrolitu připojíte záporný(-) pól zdroje, na pomocnou elektrodu kladný(+) pól zdroje. Pak zapnete nabíječku a čekáte... Pokud by Vám obvodem tekl příliš veliký proud máte v podstatě 3 možnosti:

-oddálit předmět a elektrodu
-rozředit elektrolit vodou
-přepnout nabíječku z 12V na 6V, pokud to je možné

Po ukončení procesu bude předmět pokrytý tmavě šedým povlakem který lze bez problému odstranit drátěným kartáčem nebo kotoučem. Pro fajnšmekry se doporučuje sušit vyčištěný předmět 3-4h v troubě předehřáté na 150-220°C

OSOBNÍ ZKUŠENOST
Zkusil jsem tenhle postup na spodním rameni nápravy u kterého jsem se ani nenamáhal ho nějak čistit. Po jednom dni jsem ho vytáhl a špachtlí lehce stáhl dolů všechny zbytky barev, gumoasfaltů a jiného bordelu. Po dalším dnu byla ponořená část tmavě šedá a povrch prostý jakékoliv koroze. Měl jsem ponořenu asi 1/4 plochy ramene a nabíječku která bohužel nedokázala dát více než 2A...

PRO A PROTI - elektrolýza vs. pískování
Elektrolýza je oproti pískování levná není abrazivní a vyčistí i prostory kam se písek nedostane (pokud se tam dostane elektrolit). Dokáže však odstranit pouze korozi, tzn. pod lak se s ní nedostanete.
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...

Příspěvekod BMWPower » pondělí 30.11.2009 08:29:45

Další levná a fungující metůdka je odrezování octem... :D
Jedná se o jednoduchou, finančně a prostorově nenáročnou metodu, jak si odrezit kovové (železné) věcičky z Vašich miláčků. Je to způsob, který de použít jen u věcí se zachovalým jádrem, ke kterému je jen na povrch nabalená rez-tzn že to zrovna nebude to pravé ořechové pokud bude něco sežrané skrz. Tenhle postup totiž veškerou rez odstraní a tak se může stát, že vám z původního dílu zbude jen půlka!Jak tedy na to? Já používám obyčejnej ocet - klasický bzenecký ocet 8% :wink: :twisted: Ten ředím vodou 2:1 ve prospěch octa = 1 litr octa + 0,5 litru vody. Ocet je možno použít i neředěný ale pak je záhodno proces odrezování kontrolovat častěji….

Ráno připravím octovou koupel a šupnu do ní třebas držáky kapoty. Zprvu je třeba je ojet drátěným kartáčem a zbyvit se hrubých potvorstev. Výhodou je, že ocet stráví i lak a ostatní nástřiky... :shock:

Nechám to celý den koupat a večer to očíhnu. Zase se vyplatí to ojet dráťákem a vložit zpět do octové lázně. Druhý den zase kontrola a očištění zda-li je potřeba... Takto se to opakuje až jsou držáky jako nové... :mrgreen:

Ještě je tady návod octového roztoku pro fajnšmejkry...prý by to mělo o něco zrychlit odrezování...Potřebujeme vodu, sůl, ocet a kyselinu citrónovou - tu lze nahradit cca 0,2 dcl citrónky.
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod BMWPower » pondělí 30.11.2009 08:47:02

Tohle je objevené na internetu...zatím nevyzkoušeno... :shock: :shock: :shock:

Čištění kovových předmětů moukou...
Kovový předmět nejprve nahrubo očistíme od fyzických nečistot. Opláchneme jej jarovou vodou - aby se odmastil. Nachystáme si do jedné misky mouku (polohrubou), do druhé misky teplou vodu a malou houbičku. Houbičku neustále namáčíme v teplé vodě a pak v mouce a kovový předmět jednoduše drhneme jako drátěnkou. Mouka však kovový předmět na rozdíl od drátěnky prakticky vůbec nepoškrábe.

Tak to tak vypadá, že vyhážu z dílny odrezovače,acetony,ředidla a zajedu na pořádný nákup do TESCA... :D
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod Jáca » pondělí 30.11.2009 09:54:33

To by skoro vypadalo, že když dáš dokupy příspevek III a příspěvek I, tak by z toho mohla být i nějaká dobrota.

O víkendu jsem testoval toho Klifforda nebo jak se to jmenuje jak psal Bago, tak v týdnu poreferuju.
Uživatelský avatar
Jáca
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1079
Registrován: pátek 03.08.2007 10:00:29
Bydliště: Svitavy

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod BMWPower » pondělí 30.11.2009 11:34:31

To jo. chystám se vyzkoušet všechny 3 uvedené věci detailně, udělat nějaký fotos a poreferovat. Docela mě překvapilo, že na veteran forech dělaj plno věcí za pomoci toho blbýho octu... :? 8)
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod domica » pondělí 30.11.2009 11:51:22

ano samozřejmě je odrezování pomocí slabých kyselin u malých předmětů nejlepší metoda, protože rez odstraní, ale omezuje tě velikost lázně, na části karoserie je to nepoužitelné - i když u nás ve Veselí v železárnách je vana na celé auto :D , navíc musí počítat s tím, že i když se nastaví dobře podmínky, kyselina přednostně rozpouští rez¨, něco vezme i z kovu.. No a nejdůležitější je oplach, protože zbytky nadělají pěknou paseku, a vykvetou.. oplach několikanásobný, studenou teplou, jarovou a technolgické postupy nařizují demi vodu, tj, v podtatě destilku kvůli solím. na členité čřásti karoserie, falcy, dutiny je to nepoužitelné. Po odrezovači a opláchnutí je vlastně nachystaný povrch, bud nafosfátovanyý, nebo nazinkovaný, jak u fertanu. Já používám na odstranování starých bordelů louh sodný v cca 10% konc, měl by mít aspon 40 st. ale to nejde, takže to trvá déle, ale pracuje i beze mně a to je důležité, potom oplach a vyrousit, odrezit, nebo vymořit jak říkáš ocet, citronovka.. oplach.. Při pískování se vždy musí počítat s tím, že se naruší struktura povrchu.. Je samozřejmě rozdíl mezi tryskáním a pískováním, tryskat se dá na mnoho způsobů, ale je tam vždy problém, že pokusd se použije těžší materiál, tak se plechy deformuní.. říkal mi jeden veteránista v německu, že na plechy používá škváru.. na hliník je dobrá balotina, ale i ořechové skořápky :D nebo plastové broky... je dobré že se tady probírá otázka povrchových úprav, nejhorší je pověra že kyt drží nejlépe na holém vybroušeném plechu otřeném benzínovou hadrou....
bmw e24 635 csi 1983 http://stefan635.rajce.idnes.cz/fotky_6-er
bmw e39 525i 2001
Audi A6 avant Quattro 2,8 i "Kačenka"

Life´s too short for driving 4 cyl cars...
domica
žralokář
 
Příspěvky: 276
Registrován: pondělí 19.10.2009 21:12:07
Bydliště: Veselí nad Moravou

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod BMWPower » pondělí 30.11.2009 20:31:39

Právě...
Budu teď trošku experimentovat... Ideální tak na nějaké drobotisko. jinak díky za zmínku o tom neutralizačním oplachu-to mi nějak uteklo. Ještě zapátrám na netu jestli o tom nebude někde podrobnější zmínka.
BMW E24 635CSi ("Ewelína")
BMW E28 525eA ("Elizabeth")
BMW E30 318i Coupe ("Helga")
Škoda Felicia Van Plus 1,9D ("Dělňas)
Škoda Felicia 1,3i ("Fifina")
Uživatelský avatar
BMWPower
krotitel žraloků
 
Příspěvky: 894
Registrován: úterý 01.01.2008 21:44:11
Bydliště: Zbýšov u Brna nebo Padochov ale nejvíce Nová Ves

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod Jáca » úterý 01.12.2009 00:16:01

A první výsledek je tu.
ABCD0010.JPG
Motor tak, jak šel ven z auta,

ABCD0015.JPG
Motor natřený antraxem.

ABCD0012.JPG
Motor obroušený ocelovým kotoučem.

ABCD0010.JPG
Motor natřený odrezovačem Klifford.

ABCD0011.JPG
Motor 24 hod po odrezovači.

ABCD0016.JPG
Velmi lehce cca 20sec. broušená část bloku měkkým drátěným kotoučem.


He he he :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
Jáca
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1079
Registrován: pátek 03.08.2007 10:00:29
Bydliště: Svitavy

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod BAGO » úterý 01.12.2009 00:20:53

Moc pěkné.... :shock:
BAGO
Uživatelský avatar
BAGO
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1033
Registrován: pátek 07.09.2007 21:13:53
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod Jáca » úterý 01.12.2009 00:24:33

Ten blok bude celej takhle vyleštěnej díky tomu tvýmu přípravku tak za hodinu, max dvě - to je dobrý. Šáhneš na to kotoučem a jen se z toho zapráší.
- Dobrej typ :wink: .
Pak mi ho bude ale líto lakovat :(
Uživatelský avatar
Jáca
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1079
Registrován: pátek 03.08.2007 10:00:29
Bydliště: Svitavy

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod domica » úterý 01.12.2009 08:59:44

perfektní, ale takto vyleštený ho stejně lakovat nemůžeš, všechno dobré, co ti tam odrezovač připravil, je pryč.. takže asi na vyčištěný povrch ještě jednou odrezovač, opláchnout, osušit a potom až barva.. zdá se že je to blbost, ale viz pověra o vyleštěném plechu výše... kdyby byla pravdivá, tak se nové karoserie taky přímo lakují na plech...
bmw e24 635 csi 1983 http://stefan635.rajce.idnes.cz/fotky_6-er
bmw e39 525i 2001
Audi A6 avant Quattro 2,8 i "Kačenka"

Life´s too short for driving 4 cyl cars...
domica
žralokář
 
Příspěvky: 276
Registrován: pondělí 19.10.2009 21:12:07
Bydliště: Veselí nad Moravou

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod Jáca » úterý 01.12.2009 10:31:02

Jojo, počítám s tím :wink: .
A potom ta barva. . . . . mJsem zvědavej jestli z toho bloku nesleze. :(
Uživatelský avatar
Jáca
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1079
Registrován: pátek 03.08.2007 10:00:29
Bydliště: Svitavy

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod domica » úterý 01.12.2009 11:22:12

tam je to spíše problém odolnosti barvy vůči benzinu a oleji, sem tam vystříkne benztin, když se zkouší, či jsou vstřiky natlakované (alespon mně se to stalo), občas ukápne olej a nejhorší je brzdovka..já jsem kdysi použil černou matovku jakoby na kamna a ono to nejsou kamna... , benzín ji rozpouštěl.. akrylový matný černý by mohl být dobrý, ale lépe je to vyzkoušet..mělo by to být matné...
bmw e24 635 csi 1983 http://stefan635.rajce.idnes.cz/fotky_6-er
bmw e39 525i 2001
Audi A6 avant Quattro 2,8 i "Kačenka"

Life´s too short for driving 4 cyl cars...
domica
žralokář
 
Příspěvky: 276
Registrován: pondělí 19.10.2009 21:12:07
Bydliště: Veselí nad Moravou

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod Jáca » úterý 01.12.2009 11:41:57

Mám vytypovanej vypalovací sprej na krby s tepelnou odolností okolo 600°C.
Myslím že by měl postříkání benzínem a potřísnění olejem vydržet, ale brzdovka by mu asi ublížila.
Funguje to tak, že se nanáší rovnou na rozehřátý povrch, nebo hned po nástřiku vypaluje horkovzdušnou pistolí.
Odolnost proti oděru je naprosto výborná, mnohem lepší než u normální barvy.
Proti té chemii nevím. Je to tato barva.
251120091235.jpg
Uživatelský avatar
Jáca
vládce temné hlubiny
 
Příspěvky: 1079
Registrován: pátek 03.08.2007 10:00:29
Bydliště: Svitavy

Re: Ochraný nástřik spodku karoserie,dutin...+ ODREZOVÁNÍ

Příspěvekod domica » úterý 01.12.2009 12:16:56

myslím, že to bylo něco podobného, jenomže vypálit to na litinovém bloku, který odebírá teplo, je problém... z toho nejde ani opálit barva... chce to zkusit, jak se to chová k benzínu...
bmw e24 635 csi 1983 http://stefan635.rajce.idnes.cz/fotky_6-er
bmw e39 525i 2001
Audi A6 avant Quattro 2,8 i "Kačenka"

Life´s too short for driving 4 cyl cars...
domica
žralokář
 
Příspěvky: 276
Registrován: pondělí 19.10.2009 21:12:07
Bydliště: Veselí nad Moravou

PředchozíDalší

Zpět na TECHNIKA A SERVIS / OBECNĚ VŠECHNY ŘADY

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé

cron