Alternativní odrezování aneb konec pískovačkám a drahým odrezovačům...
Tak před týdnem jsem popíjel s dobrým kamarádem(dlouho jsme se neviděli), který se zabývá renovacemi starých motocyklů. vypadaly z něj docela zajímavé informace ohledně odrezovaní...
vyhrabal jsem tady tento článek na netu. Je to v něm jednoduše a dobře popsané. O víkendu budu experimentovat...
Metoda, ač nazývána "RUST REMOVING", je spíše "RUST MOVING", protože odrezuje přesunutím rzi jinam. Spočívá v tom že do nádoby s nasyceným vodním roztokem uhličitanu sodného dáte odrezovaný předmět a železnou elektrodu. Celé to pak připojíte na stejnosměrný zdroj proudu.
Pokud by to někomu znělo ještě teď složitě, vězte že (hydrogen-)uhličitan sodný je jedlá soda alias soda bicarbona, či soda na praní a změkčování vody, kterou lze koupit cca 20kč/sáček. Jeden ze zdrojů udává množství polévkovou lžíci na galon, což je asi 3,8L v USA a 4,5L v UK. Prostě tam toho nasypte tak akorát... Jako zdroj možno použít nabíječku autobaterií, čímž se nám problém redukuje na sehnání vhodné nádoby.
Nevýhody a bezpečnost práce...
Na tomto písečku si hrajete na vlastní nebezpečí.
Jedná se o alkalický proces jehož produkty mohou dráždit pokožku a oči. Vždy používejte ochrané brýle a gumové rukavice.
Jakýkoliv zdroj (např. nabíječka) musí být dokonale ochráněn od možnosti zasažení vodou či elektrolitem použitým při procesu odrezování. Přestože vývody nabíječky pracují s nízkým napětím, je třeba dbát maximální opatrnosti.
Při procesu odrezování se jako vedlejší produkt rozkládá voda na kyslík a vodík, proto pracujte v dobře větraných prostorech a v blizkosti nekuřte, vyvarujte se manipulace s přívody která by mohla způsobit jiskření, atd...
Nepoužívejte jako druhou elektrodu nerez, při procesu by mohlo docházet k uvolňování hexavalentního chromu (indikací je zabarvení elektrolitu do žluta).
Potenciálně může tato metoda způsobit křehnutí materiálu důsledkem vodíkové difuze (nadifundování molekul vodíku do mikroskopických trhlin materiálu). V případě že je toto nebezpečí, doporučuje se sušit vyčištěný předmět 3-4h v troubě předehřáté na 150-220°C
JAK NA TO ???
Jednoduše! Na čištěný předmět zavěšený v elektrolitu připojíte záporný(-) pól zdroje, na pomocnou elektrodu kladný(+) pól zdroje. Pak zapnete nabíječku a čekáte... Pokud by Vám obvodem tekl příliš veliký proud máte v podstatě 3 možnosti:
-oddálit předmět a elektrodu
-rozředit elektrolit vodou
-přepnout nabíječku z 12V na 6V, pokud to je možné
Po ukončení procesu bude předmět pokrytý tmavě šedým povlakem který lze bez problému odstranit drátěným kartáčem nebo kotoučem. Pro fajnšmekry se doporučuje sušit vyčištěný předmět 3-4h v troubě předehřáté na 150-220°C
OSOBNÍ ZKUŠENOST
Zkusil jsem tenhle postup na spodním rameni nápravy u kterého jsem se ani nenamáhal ho nějak čistit. Po jednom dni jsem ho vytáhl a špachtlí lehce stáhl dolů všechny zbytky barev, gumoasfaltů a jiného bordelu. Po dalším dnu byla ponořená část tmavě šedá a povrch prostý jakékoliv koroze. Měl jsem ponořenu asi 1/4 plochy ramene a nabíječku která bohužel nedokázala dát více než 2A...
PRO A PROTI - elektrolýza vs. pískování
Elektrolýza je oproti pískování levná není abrazivní a vyčistí i prostory kam se písek nedostane (pokud se tam dostane elektrolit). Dokáže však odstranit pouze korozi, tzn. pod lak se s ní nedostanete.